Na náš „mléčný“ projekt jsme se připravovali pečlivě a s předstihem. Děti 14 dní sbíraly obaly z mléčných výrobků a s celou rodinou pak doma vyplňovali dotazník na téma Mléčné výrobky v naší rodině. Cílem bylo zjistit nejen míru spotřeby mléčných výrobků, ale taky oblíbenost či neoblíbenost jednotlivých z nich.
Výsledky tohoto dotazníku jsme si pak společně porovnali a zjistili jsme, že za jeden den sníme velmi málo mléčných výrobků, navíc ještě spíše těch sladkých, než neslazených. Dále jsme zjistili například, že ve většině rodin se používá kravské mléko polotučné, ze sýru pak převážně eidam a tavené sýry. Hodně dětí nemá rádo sýry s plísní, tvarůžky a často také kefír či bílý jogurt. Naopak velmi oblíbené jsou ochucené jogurty a čokoládové výrobky.
Poté jsme si zahráli na detektivy a pomocí tabulek se škodlivými „éčky“ jsme pátrali po těchto látkách v obalech výrobků, které si děti přinesly z domu. Podařilo se nám pár nezdravých výrobků najít a vysvětlit si, proč nám můžou škodit. Nejvíce škodlivých látek děti našly v tak oblíbených tavených sýrech.
Pro děti nejzajímavější částí projektu byla ochutnávka mléčných výrobků, nakoupili jsme různé druhy mlék, kefíry, sýry, tvarohy apod. Dále jsme ochutnali tvarohový zákusek s piškotem a ovocem. Následně děti hlasovaly o nejchutnější vybraný výrobek. V jedné třídě vyhrála překvapivě kysaná smetana, v druhé pak tvaroh. Nejhůře dopadlo kefírové mléko a plnotučné mléko.
V další části našeho projektu jsme pracovali s textem, kde jsme se pomocí metod RWCT seznámili se složením mléka a jeho významem v lidské stravě, s pojmy jako je laktóza, mlezivo, mléčná bílkovina, kasein či pasterizace. Následně pak děti ve skupinkách naplnili mléčné kontejnery na papíru svými znalostmi, dojmy a obrázky.
Jelikož nám zbyla spousta obalů z výrobků, děti se rozhodly vytvořit mléčné roboty, které jsme si vystavili na chodbě školy, aby nám nejen připomínali důležitost mléčných výrobků v naší stravě, ale také v nás podněcovali chuť na něco dobrého a zároveň zdravého.